رئیس جمهوری برزیل پیشنهاد همه‌پرسی داد
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

رئیس جمهوری برزیل برای آرام کردن اعتراضات داخلی که کشورش را فرا گرفته، پیشنهاد برگزاری همه پرسی اجرای اصلاحات سیاسی - اقتصادی را داده است.

 به نقل از خبرگزاری رویترز، دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل یک هفته پس از آنکه بزرگترین تظاهرات 20 سال گذشته در این کشور به وقوع پیوست، در نشستی با فرمانداران و شهرداران این کشور پیشنهاد یک همه پرسی ملی درخصوص اصلاح قانون اساسی برزیل را داد.

این در حالی است که آخرین اصلاحات سیاسی گسترده در برزیل مربوط به 25 سال پیش می‌شود. در سال 1988 قانون اساسی برزیل توسط مجمع قانون اساسی این کشور تصویب شد. این اتفاق سه سال پس از پایان دیکتاتوری نظامی در برزیل اتفاق افتاد.

روسف روز دوشنبه گفت: خیابان‌ها به ما می‌گویند که کشور خواهان خدمات عمومی با کیفیت، اقدامات موثرتر برای مبارزه با فساد و نمایندگان سیاسی پاسخگو است.

وی همچنین بر حمایتش از گروه دموکراتیک معترضان در شهرهای بزرگ برزیل تاکید کرد.

مشخص نیست که رئیس جمهوری برزیل چطور قصد دارد اصلاحات سیاسی را انجام دهد و تحلیل‌گران اظهار داشتند که پیشنهاد وی ممکن است عامل دیگری برای نگرانی در این زمینه باشد که آیا وی می‌تواند معترضانی را که خواسته‌های آنها متفاوت است، راضی کند.

اصلاح قانون اساسی فرآیندی است که ممکن است چند سال طول بکشد چرا که دولت باید با ترتیب دادن یک همه پرسی عمومی مجمعی را به منظور بحث درخصوص اصلاح دموکراسی در برزیل تشکیل دهد.

آلبرتو راموس، یکی از اقتصاددانان برزیلی اظهار داشت: تشکیل یک مجمع قانون اساسی به منظور اصلاحات عمیق سیاسی ممکن است عامل دیگری برای بی‌اطمینانی در میان مدت شود.

وی افزود: این اتفاقات تغییر دهنده ممکن است زمان زیادی به طول بینجامد و نتیجه نهایی را نیز به سختی می‌توان پیش بینی کرد.

رئیس جمهوری برزیل همچنین از برخی طرح‌های پیشنهادی به منظور توسعه حمل و نقل عمومی، بهبود خدمات بهداشتی و مبارزه با فساد خبر داده است.

اقتصاد کند برزیل فضای کمی را به رئیس جمهوری این کشور به منظور مانور درخصوص بودجه فدرال داده است و بعید است معترضان به زودی شاهد بهبود امور روزانه زندگی خود باشند.

نظرسنجی‌هایی که پیش از موج اعتراضات در برزیل انجام شده نشان داد که محبوبیت عمومی رئیس جمهوری برزیل به حدود 55 درصد رسیده است.

دیلما روسف به دنبال دور دوم ریاست جمهوری خود در انتخابات سال آینده میلادی در این کشور است. اوج تظاهرات‌های اخیر در برزیل روز پنجشنبه گذشته رخ داد. اما از آن زمان تاکنون اوضاع آرام‌تر شده است. با وجود این رسانه‌های اجتماعی خبر از دور دیگری از اعتراضات در روز چهارشنبه در نزدیکی محل مسابقه فوتبال برزیل و اروگوئه در شهر بلو هوریزونه داده‌اند.

رئیس جمهوری برزیل همچنین پیشنهاد یک بودجه 50 میلیارد "رئالی" برای سرمایه‌گذاری در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی که عامل اولیه اعتراضات بود، داده است.

همچنین افزایش هزینه‌های اتوبوس‌ها و مترو در شهرهای سائوپائولو و ریودوژانیرو نیز لغو شده است.






June 25th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی